När får jag kvitto på min beställning?
Direkt efter att du genomför köpet hos oss får du en orderbekräftelse till din angivna mejladress.
Vad erbjuder ni för betalningslösning?
På iFrid.se betalar du enkelt och smidigt med Klarna Checkout. Du kan betala direkt eller mot faktura.
Vad händer om krukan går sönder?
Vi följer Plantagens garantier och skulle det vara ett fabrikatsfel så får du en ny kruka. Om krukan går sönder av annan skäl så kan du kontakta oss. Vi tar med en ny kruka och du betalar endast en lägre summa för inköpspris.
Har ni försäkringar vid en eventuell skada?
Ja, våra leverantörer tar ett kort innan och efter att tjänsten är utförd. Om det uppstår en skada så åtgärdar vi den och det täcks av våra och våra samarbetspartners försäkringar.
Finns det krav på gravrättsinnehavare?
Ja, det finns både rättigheter och skyldigheter. Du som gravrättsinnehavare ansvarar för att hålla gravplatsen i ett ordnat och värdigt skick. Gravplatsen ska regelbundet skötas och platsen ska vara vårdad. Som gravrättsinnehavare har man rätt att bestämma vem eller vilka som får gravsättas inom gravplatsen. En gravplats kan ha en eller flera gravrättsinnehavare.
Hur tvättar ni gravstenen?
Vi tvättar med en specialanpassad högtryckstvätt. Vi ställer in anpassat tryck efter stensort och väljer en lämplig temperatur på vattnet. Runt gravstenen placerar vi ett tillfälligt skydd som gör att vi inte påverkar närliggande miljö.
Måste jag tvätta gravstenen?
En gravsten behöver tvättas regelbundet om du att vill att den ska förbli vacker. Vi rekommenderar en högtryckstvätt med varmvatten var tredje år. Vi erbjuder också ett biologiskt nedbrytbart medel som gör att smuts och tillväxt håller sig borta från gravstenen. När stenen är tvättad ställer vi ut ett gravljus och skickar ett kort till dig.
Kan jag har önskemål om gravskötseln?
Ja, det går bra. Lämna önskemål i kassan eller skriv till oss så antecknar vi ditt önskemål.
Kan jag ha önskemål om vilka slags blommor jag önskar?
Ja, det går bra att lämna önskemål i kassan. Vi försöker tillgodose era önskemål så långt det går.
Varför kan jag inte beställa alla tjänster till min gravplats?
Vi erbjuder gravstenstvätt i hela landet. Gravskötsel och Blommograv erbjuder vi i många tätorter samt de tre största länen. Vi kommer långsiktigt erbjuda alla tjänster i hela landet. Via nyhetsbrevet kommer du få information om nya lanseringar! Vi hoppas att inom en snar framtid kunna erbjuda alla tjänster i hela landet.
Kan jag köpa Blommograv till flera gravplatser?
Ja, du kan beställa till en gravplats och betala. Sedan lägga ytterligare en beställning till ett annat vilorum.
Kan jag beställa Blommograv till en minneslund eller askravplats?
Ja, många av våra kunder beställer blommor och gravljus till minneslunden. Det blir väldigt fint och ni får ett foto som ni kan dela med nära och kära.
Hur skickar ni blommor till gravplatsen?
Frid samarbetar med ett floristnätverk, vi kallar tjänsten Blommograv. Det är lokala florister som levererar blommor och gravljus till gravplatsen. Floristen tar ett kort som vi sedan förmedlar till dig.
Vem utför tjänsterna?
Aremo utför vår stentvätt samt alla besiktningar och inspektioner. Arema har ISO90001 certifiering . Lokala florister i hela Sverige utför leveranser av blommograv. Alla de florister vi samarbetar med är anslutna till Florister i Sverige. Samhall eller annan lokal partner utför all gravskötsel i Sverige. Vi är mycket stolta över alla våra samarbeten och arbetar tätt ihop med våra leverantörer.
Vad innebär det att vara gravrättsinnehavare?
Att vara gravrättsinnehavare innebär att man har rätt att nyttja en angiven gravplats på en kyrkogård. En gravplats kan ha en eller flera gravrättsinnehavare. Om det finns flera gravrättsinnehavare fattar man tillsammans beslut.
Hur ofta ska en gravsten tvättas?
Åtminstone en gång per år bör man se över stenen och ta bort smuts och påväxter. Alger, lava, och mossa växer på en gravsten som inte rengjorts på lång tid, särskilt på gravar som är riktade mot norr eller placerade i närheten av ett träd. iFrid rekommenderar miljövänlig högtryckstvätt med varmvatten var tredje år. På gräsgravar tvättar vi så nära gräset som möjligt. För att kunna göra rent överallt gräver vi bort sand eller flis närmast gravstenen och i förekommande fall även runt gravramen.
Betalningsalternativ
Hos iFrid betalar du enkelt och smidigt med Klarna Checkout. Alla betalningsalternativ finns tillgänliga: Betala senare, dela upp, betala med kort eller banköverföring. För abonnemang på gravskötsel skickas faktura för nästkommande år. Läs mer under allmänna köpvillkor.
Reklamation
Färger, nyanser och skiftningar kan avvika från bilder på utförda tjänster. Väder m.m. är faktorer vi ej styr över. Bilder skall ses som vägledande och kan ibland avvika vilket innebär att de bilder som finns på iFrid.se eller som skickas till dig kan avvika från vid tillfället utförd tjänst. iFrids mål är alltid att ha så rättvisande bilder som möjligt. Vid klagomål på utförda tjänster ombeds ni utan dröjsmål att kontakta oss på info@iFrid.se.
Hur lång är leveranstiden?
Blommograv levereras 48h efter beställning eller vid önskat datum. Gravskötsel och stentvätt utförs under våren och hösten, när säsongen tillåter.
Ångerrätt och retur
Vid köp av gravstenstvätt eller gravskötsel har ni som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att ni har beställt en tjänst och godkänt köp och avtalsvillkor hos iFrid. Ångerfristen börjar gälla dagen efter att avtalet ingåtts med iFrid, det vill säga när ni gjort er beställning via vår plattform. Vi skickar en beställningsbekräftelse och avtalet anses då ha ingåtts. Tjänster som har utförts kan ni inte ångra. I övrigt följer vi Distansavtalslagen.
Gällande Blommograv erbjuder vi inte någon ångerrätt eller returrätt med hänvisning till att produkten är färskvara som inte tål returhantering. Du godkänner därmed att vi påbörjar fullgörandet vid beställning.